Analiza sektora, w którym działa przedsiębiorstwo z uwzględnieniem 5 sił Portera:
Schemat oddziaływania 5 sił Portera |
- Bezpośrednia konkurencja:
W momencie wejścia na rynek Ustream.tv nie było jeszcze silnej konkurencji – rynek dopiero się tworzył, jednak zjawisko to było bardzo dynamiczne. Na przełomie 2007/2008 roku powstało większość bezpośrednich konkurentów Ustream.tv, więc w tym samym momencie rozpoczęła się walka o rozpromowanie marki i zdobycie możliwie dużej popularności.
- Stickam,
- Kyte,
- Justin.TV,
- Livestream,
- blogTV,
- LiveUniverse,
- Seero,
- Camstreams,
- BIT TV,
- Monetize Media,
- Vokle,
- Qik,
- Optini
- Substytuty dla idei streamingu na żywo:
- Tradycyjna telewizja i radio
- Telewizja i radio internetowe
- Youtube
- Komunikatory internetowe (tlen, gg, skype, etc)
- Chaty
- Fora internetowe
- Portale społecznościowe
- Poczta elektroniczna (gmail, yahoo! etc)
- Telefony
- Komunikacja na żywo (kawiarnie, koncerty, festiwale etc)
- Groźba nowych wejść:
- Atrakcyjny rynek, stale rozwijające się spektrum możliwości, atrakcyjne dla usługobiorców i potencjalnych klientów
- Rynek usług internetowych podatny na „nowe idee”, dynamiczny, szybko się zmienia i pojawienie się nowej idei może efektywnie odebrać zainteresowanie już istniejącymi usługami
- Nowe firmy nadal mogą liczyć na intensywne wsparcie finansowe ze strony venture capitals, zakładając, że przedstawią możliwie atrakcyjną koncepcję.
- Siła przetargowa dostawców (treści):
Nabywcami są przedsiębiorstwa pragnące promować siebie i swoje produkty w internecie w sposób bardziej aktywny niż tradycyjne reklamy. Duża siła przetargowa największych korporacji związanych z branżą rozrywkową – MTV, telewizje informacyjne. Transmisje z koncertów i innych eventów, konferencji prasowych, wywiady z gwiazdami sceny rozrywkowej i politycznej.
- Siła przetargowa dostawców (technologia):
Zerwanie współpracy z Adobe oznaczałoby potrzebę stworzenia/kupienia nowego silnika dystrybucji treści w sieci, do mogłoby znacząco wpłynąć na stan serwisu. Obecny poziom kapitału mógłby wystarczyć na swobodny wybór innego dostawcy, jednak największym kosztem byłby w tym przypadku stracony czas (a wraz z nim użytkownicy).
- Siła przetargowa nabywców:
Ponad 75mln użytkowników odwiedzających serwis każdego miesiąca (wg Ustream.tv). Pojedynczy obserwator treści ma niewielki wpływ, jednak ich preferencje zwykle są pod wieloma względami zbieżne, więc nieuwzględnienie w ofercie najbardziej popularnych audycji może odbić się sporym spadkiem popularności serwisu.
Łańcuch (chmura) wartości
Łańcuch wartości Portera jest podstawowym narzędziem analizy źródeł przewagi konkurencyjnej firmy, czyli określenia, w jaki sposób osiągane są pozytywne, konkurencyjne różnice.
Oceny dokonuje się z podziałem na funkcje: podstawowe (niezbędne do dostarczenia produktu finalnego do odbiorcy) oraz pomocnicze (związane z marketingiem, promocją i ogólną logistyką firmy).
Podstawową funkcjonalnością Ustream.tv jest dostarczenie treści do odbiorcy. Większość aktywności serwisu związana jest jednak z funkcjami pomocniczymi – promocją, zapewnianiem treści nie tylko od prywatnych osób, ale też popularnych instytucji (oficjalne transmisje wydarzeń kulturalnych) oraz zapewnienie dodatkowych usług związanych z możliwością głosowania czy wsparciem technicznym.
Rozróżniając cztery etapy wprowadzania produktu na rynek (preprodukcja, produkcja, sprzedaż i utrzymanie) należy przyjąć, iż w przypadku działalności Ustream.tv szczególnie istotne są procesy produkcji* i sprzedaży. Są one ze sobą ściśle związane. Produkcja zależy od ilości i jakości podmiotów skłonnych transmitować na żywo wykorzystując ten serwis, natomiast ilość odbiorców/widzów transmisji zależy od efektywności promocji i sprzedaży. W tym przypadku należy więc postrzegać działalność Ustream jako dystrybutora usług, a głównym źródłem obrotów firmy jest odpowiednie pobudzenie zarówno podaży transmitowanych treści jak i popytu na nie.
*Oczywiście Ustream.tv nie jest sam w sobie producentem przesyłanych treści, jednak zakładając, że szczególnie mu na nich zależy ( :) ) można przyjąć, że, szczególnie w początkowych okresach działalności, był odpowiedzialny za aktywne motywowanie potencjalnych nadawców treści do działania. Można tę aktywność ze strony Ustream przypisać do etapu sprzedaży (prawdopodobnie będzie to bardziej poprawne), jednak dla celów analizy efektywności w bardziej przejrzystej formie zakładam, że to oddzielny kawałek (dotyczący innych podmiotów – nie prywatnych, lecz tych „korporacyjnych” nadawców)
Konkurencji nie zliczamy do substytutów :-) To trzeba poprawić ze względów czysto pojęciowych.
OdpowiedzUsuńDla oceny zagrożeń ze strony nowych wejść istotne jest czy to atrakcyjny rynek ale też jakie są progi wejścia i czy trudno je pokonać. Przewagi jakie Pani wymieniał przestaną być przewagami jeśli je łatwo skopiować.
Siły dostawców i nabywców ocenia się zaczynając od poziomu agregacji, z którego wynika kto komu może dyktować warunki.
W łańcuchu wskazała Pani istotne elementy ale nie wiemy czy Ustream robi je sam czy kooperuje.