środa, 23 marca 2011

Ceny, pakietyzacja, koszty sprzedaży


Podstawowa usługa oferowana jest za darmo zarówno dla nadawców i odbiorców treści. Odbiorcy płacą czasem i irytacją wynikająca z oglądania reklam. Zaawansowane usługi prezentują się nastepująco:
  • Dodatkowe usługi reklamowe ustalane są indywidualnie z zainteresowanymi i nie ma aktualnie żadnych pakietów precyzujących zakres takich usług, bądź też ich ceny. Podobnie sprawa ma się z usługami Global Production Services. Wprawdzie wymienione są trzy pakiety definiujące zakres tych usług to jednak mają one charakter poglądowy. Ich cena nie jest podana, a rzeczywisty zakres usług określany jest z klientem.
  • Usługa Ad-Free jest spakietyzowana i dostępna w opłatach abonamentowych (ceny pakietu Unlimited są ustalane dla każdego nadawcy z osobna):
  • W przypadku usługi Pay Per View to nadawca decyduje ile odbiorcy mają płacić za oglądanie jego transmisji, natomiast Ustream.tv pobiera pewien procent od tej ceny. Nie udało mi się odnaleźć informacji jak duża jest ta prowizja, lecz u konkurenta – justin.tv wynosi ona 30%. (http://mashable.com/2010/01/22/ustream-pay-per-view/)
  • Licencja na program Ustream Producer Pro wynosi $199. Jest to opłata jednorazowa.

Koszty sprzedaży związane są przede wszystkim z utrzymaniem infrastruktury serwerowej oraz jej oprogramowania. Ponadto dostrzegam nastepujące istotne składniki kosztu:
  • Cenzura – w serwisie niedozwolone jest umieszczanie treści niezgodnych z prawem, wulgarnych, obscenicznych oraz pornograficznych. Duży nacisk położony jest także na walkę z piractwem. Choć obsługa serwisu może liczyć na pewien feedback od użytkowników oraz na oprogramowanie wykrywające zastrzeżone materiały to jednak musi istnieć odpowiednio duży zespół pracowników nadzorujących treści publikowane w serwisie.
  • Zindywidualizowana oferta – zapewniając dużą elastyczność swoich usług serwis musi się liczyć z dodatkowymi kosztami przy każdej realizacji usługi, wynikającej z potrzeby negocjacji z klientem i analizy kosztu oraz brakiem możliwości zautomatyzowania tychże czynności.
Poza kosztami zindywidualizowania oferty usługowej, a także kosztami rozliczeń (prowizje operatorów kart kredytowych, PayPal) obsługa i utrzymanie klienta nie przysparza kosztów, choć oczywiście musi być wyznaczony zespół zajmujący się supportem dla specyficznych przypadków.

Pozyskanie klienta to głównie koszty kampanii reklamowej, która nie jest zbyt duża w przypadku Ustream.tv. Rozpoznanie serwis zawdzięcza głównie swojej pozycji pioniera na rynku oraz marketingowi wirusowemu poprzez integrację z serwisami takimi jak Facebook, a także treści udostępniane przez liczne znane osobistości ze świata polityki, nauki czy rozrywki.

1 komentarz:

  1. Nic Pan nie napisał czy zapewniany jest jakiś support dla klientów "darmowych" oraz płacących za eliminowanie reklam i ile to może kosztować. Z pewnością pośrednictwo w sprzedaży płatnych transmisji też jest związane z kosztami zbierania opłat, rozliczania czasu, obsługa reklamacji itp.

    OdpowiedzUsuń