NASTĄPIŁY ZMIANY
Komunikacja z rynkiem:
ATL
- Reklama w Internecie
- Platformy sprzedaży aplikacji mobilnych (Android Market, AppStore)
- Pozycjonowanie w wyszukiwarce
- Wywiady w mediach elektronicznych
BTL
- Marketing wirusowy poprzez Facebook’a i Twitter’a
- Budowanie społeczności (Facebook, forum społecznościowe, help chat)
- Wykorzystywanie popularności celebrytów
- Blog na stronie serwisu
Marketing USTREAM’a jest nastawiony głównie na rynek amerykański, mimo że z usługi można korzystać na całym świecie. W Polsce nie ma żadnej kampanii reklamowej. Promocja marki jak i produktu obywa się przez marketing wirusowy, media społecznościowe i dobre pozycjonowanie serwisu w wyszukiwarce. Kanały komunikacji z rynkiem to blog na stronie serwisu i funpage na facebooku oraz wywiady udzielane mediom. Jeśli chodzi o promocję marki i produktów USTREAM bardzo dużo korzysta na transmisjach prowadzonych przez rozmaitych celebrytów – zwłaszcza młodzieżowej popkultury. W ten sposób ich popularność przenosi się na serwis. Ludzie, którzy obejrzą transmisję swojej ulubionej gwiazdy często znajdą jeszcze coś interesującego w serwisie. Także rzesze fanów często dowiadują się o USTREAMIE od swojej gwiazdy, np. śledząc kanał danej osobistości na Twitterze. Jest świetny sposób promocji marki i platformy, który jest skuteczny choćby dlatego, że udziela się na nim najwięcej celebrytów z różnych dziedzin życia społecznego. Ponadto ten system jest dosyć oszczędny, ale równocześnie wydajny. Ciężko powiedzieć czy i ile pieniędzy jest inwestowane w gwiazdy prowadzące swoje programy na Ustreamie. Pomijając ten fakt, ogólny koszt marketingu jest relatywnie niski. Internetowy kanał komunikacji jest jak najbardziej skuteczny, gdyż według najnowszych badań Polacy spędzają tyle samo czasu w Internecie, co przed telewizorem. Dodatkowo reklama w Internecie daje możliwość szybkiej weryfikacji efektów i analizy oraz szybkiej modyfikacji strategii marketingowej.
Koszty komunikacji z rynkiem są niewielkie w porównaniu do kampanii w telewizji czy na bilbordach. Największy wpływ ma marketing wirusowy, który nie kosztuje nic, a serwis jest reklamowany przez samych użytkowników. Koszty banerów na stronach WWW również nie są wysokie, podobnie jak koszt wprowadzenia aplikacji do systemu sprzedaży Android Market lub AppStore. Pewien koszt generuje pozycjonowanie w wyszukiwarce (w Polsce od 300zł./mies.) podtrzymywanie infrastruktury dla społeczności (utrzymanie forum, czatu, strony internetowej i personelu do rozwiązywania problemów), jednak ciężko określi jakiego jest on rzędu. Wiadomo natomiast, że koszty intensywnej kampanii reklamowej w Google adWords i AdMob to wydatek rzędu 3000 zł. Większe sumy pieniędzy mogą być wydawane na specjalne działania promocyjne, takie jak konkursy na ciekawe transmisje, ale to zależy już od serwisu i rozmachu takiego działania. Nie ulega jednak wątpliwości, że przedstawione koszty są znacznie niższe od kampanii reklamowych w telewizji, na bilboard’ach, czy prasie. Dla porównania koszt jednego uśrednionego spotu reklamowego w czasie najlepszej oglądalności to ok 32 tys. zł., a koszt wynajęcia jednego bilbordu na miesiąc to 400-1500 zł w zależności od lokalizacji.
Ustream ponosi znaczne koszty na stworzenie i utrzymanie infrastruktury. Musi więc dobrać adekwatne narzędzia komunikacji z rynkiem aby te wydatki nie poszły na marne. Brakuje mi tu oceny skuteczności takiego podejścia jak Pan opisał w świetle innych możliwości - czy faktycznie następuje rozwój zapotrzebowania? Jak wygląda działalność PR (publikacje w prasie i elektonicznych mediach)? O YouTube wiedzą już niemal wszyscy a Ustream wydaje się jakby niszowy... Czemu nie porównać sposobu promocji obu tych serwisów?
OdpowiedzUsuń