NASTĄPIŁY ZMIANY
Grupą docelową platformy USTREAM są głównie ludzie młodzi i w średnim wieku. Przyjmujemy, że zakres wiekowy to 13-50 lat. Wśród odbiorców istnieje lekka przewaga mężczyzn. Charakterystyka grupy docelowej została przedstawiona na Rysunku 3. Poza przedstawionymi danymi można stwierdzić, że potencjalny użytkownik usługi aktywnie korzysta z najpopularniejszych serwisów społecznościowych, posiada szerokopasmowy dostęp do Internetu, jest osobą aktywną społecznie. Użytkownicy serwisu są często również posiadaczami smartfonów, które pozwalają im na ciągły dostęp do internetu i korzystanie z Facebooka, Twittera, a takze USTREAMa. Dodatkowo oferta USTREAM jest skierowana do wszelkiego rodzaju celebrytów i marek. Użytkownicy USTREAMa są w większości internautami często korzystającymi z możliwości i technologi ery WEB 2.0. Zdecydowana większość z nich regularnie ogląda wideo w internecie i nierzadko przedkłada telewizję internetową ponad tą zwykłą. Zdecydowanie największą popularnością cieszą się wszelkiego rodzaju serwisy informacyjne. Użytkownicy cenią sobie możliwość obejrzenia najświeższych relacji i komantarzy dziennikarzy oraz transmisji z miejsca zdarzenia. Prawie równie dużym zainteresowaniem cieszą się transmisje życia zwierząt (bez ingerencji człowieka) zarówno dzikich jak i udomowionych. Inni użytkownicy chętnie oglądają transmisje z prestizowych wydarzeń kulturalnych, sportowych, czy społecznych, transmitowane przez osobę która ma możliwość w nich uczestniczyć – dzięki temu sami mogą się poczuć tak jakby tam byli. Duża część użytkowników to fani gwiazd młodzieżowej popkultury prowadzących swoje programy w internecie. Korzystanie z Ustreama pozwala im na bezpośredni czat z ich idolem lub obejrzenie ekstra materiału spoza sceny. Inne popularne transmisje to radia internetowe, wywiady z ciekawymi ludźmi, transmisje rozgrywanych gier komputerowych i wiele innych.
Rysunek 3 - Charakterystyka grupy docelowej
Występuje tutaj zaburzenie w jedności pomiędzy użytkownikiem a płatnikiem. Z uwagi na bezpłatność podstawowej usługi, serwis USTREAM zarabia na reklamach. Zatem płatnikiem jest podmiot umieszczający reklamy na tym serwisie, czy to w postaci dużego baneru na głównej stronie, czy reklam wyświetlanych przy okazji strumieniowania wideo. Decydentem w takim razie jest ten sam podmiot, co w przypadku płatnika, lub podmiot zatrudniony przez płatnika do prowadzenia kampanii reklamowej w Internecie.
W przypadku Ustream zaburzenie relacji użytkownik - płatnik - decydent jest niejako zasadnicze, bo znaczna część z usług jest nieodpłatna a więc finansowana z reklam i subsydiowana z usług płatnych. Przeanalizowanie tego schematu jest bardzo ważne dla zrozumienia istoty ich biznesu.
OdpowiedzUsuńDefinicja grupy docelowej powinna nieco więcej opisywać co charakteryzuje ludzi z grupy 13-50 (dosyć szeroka), którzy decydują się na korzystanie z Ustream. Czy są to zainteresowanie, czy predyspozycje? To po części można wywnioskować z oglądalności materiałów o różnych ukierunkowaniach. Można w ten sposób wydzielić pewne grupy czyli dokonać segmentacji rynku. Trzeba też zrobić przegląd publikacji i wypowiedzi osób zarządzających serwisem.
OdpowiedzUsuń